Ik heb veel zakelijke cliënten. Met name mensen die moeite hebben met spreken voor groepen of die het gevoel hebben dat een gebrek aan zelfvertrouwen en eigenwaarde hen tegenhoudt om succesvol te zijn.
Daarnaast help ik ook mensen die hun professionele functioneren en prestaties willen verbeteren.
Echter, ik hoor regelmatig dat er een idee heerst dat hypnose en hypnotherapie, of andere zogenaamd “vage en niet-rationele” methoden, niet passen in een zakelijke omgeving. Er wordt negatief tegenaan gekeken.
Dit roept de vraag op: wat is de rol van hypnose in een zakelijke omgeving? En wat kan hypnose bijdragen aan de wereld van bedrijven, werk, personeel en organisaties?
Hypnose in business
De misvatting over hypnose ligt in het idee dat we alleen rationeel, concreet en bewust bezig zijn wanneer we ons bezighouden met zakelijke activiteiten binnen werk, bedrijven en organisaties.
Hypnose wordt soms gezien als iets irrationeels, vaags en abstracts.
Maar de realiteit is anders. We zijn allemaal mensen met persoonlijkheden, karaktereigenschappen, gewoontes, neigingen, angsten, onzekerheden, emoties etc. Dit zijn allemaal processen die zich onderbewust afspelen en vaak vaag en abstract zijn.
Waarschijnlijk weet je uit ervaring dat rationeel denken niet veel invloed heeft op al deze processen. Het zou betekenen dat je met één gedachte alles kunt oplossen wat je tegenhoudt om het leven te leiden dat je echt wilt. Irreële angsten zouden niet bestaan, depressie zou iets uit het verleden zijn en we zouden allemaal rijk, slank, gezond en gelukkig zijn!
Maar zo werkt het leven niet. De meeste dingen gebeuren automatisch en we worden er niet altijd gelukkiger van. Als we iets willen veranderen, stuiten we vaak op weerstand. Gewoontes zijn moeilijk te veranderen en destructief gedrag of negativiteit wordt niet opgelost door alleen maar een leuke quote op Instagram te zien of een schattige kattenvideo.
Om te bepalen of hypnose thuishoort in een zakelijke omgeving, moeten we kijken naar wat hypnose daadwerkelijk is. Ik gebruik soms liever het woord “trance” dan “hypnose”, omdat het minder vastgeroeste associaties heeft.
Trance is de toestand waarin je verkeert wanneer wat er intern gebeurt belangrijker is dan wat er extern gebeurt.
Je bent in trance als je dagdroomt, een boek leest, aandachtig naar muziek luistert, iets aan het visualiseren bent of volledig opgaat in een activiteit en alles om je heen vergeet.
In trance ben je volledig gefocust en minder bewust van je omgeving. Trance is iets wat we allemaal dagelijks ervaren. Deze innerlijke focus kan ook worden gezien als een leertoestand.
NLP in een zakelijke omgeving
NLP (neurolinguïstisch programmeren) wordt in een zakelijke omgeving vaak geaccepteerd. Dit is opmerkelijk, omdat NLP voortdurend gebruikmaakt van het vermogen van mensen om in trance te gaan.
NLP is ontstaan in de jaren ’70 door succesvolle mensen te bestuderen, met name hun automatische en vaak onbewuste gedrag en taalgebruik. Dit werd onderzocht bij onder andere Milton Erickson (hypnotherapeut), Virginia Satir (gezinstherapeut) en Frits Perl (grondlegger van gestalttherapie).
Zo zijn trance en hypnose onderdeel geworden van de kennis en technieken die we nu NLP noemen. Het woord NLP, neurolinguïstisch programmeren, oftewel het programmeren van neuronen met behulp van taal, zou een passende omschrijving kunnen zijn voor wat we kennen als hypnotherapie.
Begrijp me niet verkeerd, er zijn verschillen tussen NLP en hypnose, maar er is ook duidelijke overlap. Het feit dat NLP wel wordt geaccepteerd in een zakelijke omgeving en hypnose niet heeft te maken met het gebrek aan begrip over wat hypnose en NLP daadwerkelijk inhouden.
Daarnaast circuleren er veel indianenverhalen over hypnose. De media schetst een zeer beperkt beeld van wat hypnose daadwerkelijk is. En de illusie die in de show hypnose wordt gewekt heeft ook aan deze misvattingen bijgedragen.
Trance en hypnose in keynote toespraken
Als we deze definitie van trance toepassen op de zakelijke wereld, komen we tot de conclusie dat trance constant aanwezig is. Een inspirerende keynote speech moet per definitie hypnotisch zijn. Anders luister je naar droge, saaie informatie.
Een goede toespraak moet je emotioneel raken, iets in je losmaken of activeren. Daarvoor is trance nodig. Veel sprekers maken bewust gebruik van technieken om trance op te wekken bij hun publiek.
Een directeur die met zijn nieuwjaarsspeech het personeel wil overtuigen van de filosofie, waarden en missie van zijn bedrijf, moet niet alleen het denken van de luisteraars beïnvloeden, maar vooral ook hun gevoelens. En om dat effectief te doen, heb je idealiter een lichte vorm van trance bij je publiek.
Politici willen hun ideeën planten in de hoofden en harten van luisteraars en kijkers om verkiezingen te winnen of plannen te realiseren. Toespraken zijn essentieel om dit te bereiken. Ze moeten namelijk iets teweegbrengen en de massa beïnvloeden.
Gezien de reacties die politiek kan losmaken bij mensen wordt duidelijk dat dit meer emotioneel is dan rationeel.
Adolf Hitler was een meester in het beïnvloeden van miljoenen mensen met zijn toespraken. Dit is een hypnotisch proces, geen puur rationele informatieverstrekking.
Maar ook toespraken zoals die van Martin Luther King zijn beroemd geworden door hun impact. “I have a dream” is een zeer hypnotische zin. Het roept op tot dagdromen en visualisatie – we gaan fantaseren en dromen. We richten onze aandacht naar binnen, naar onze eigen verbeelding… en we zijn al in trance.
Trance en hypnose in cursussen en seminars
Cursussen en seminars kunnen tegenwoordig niet meer bestaan uit droge stof. Met de hoeveelheid informatie die we dagelijks opnemen, moeten leerervaringen aan andere criteria voldoen.
Het is prettig als een cursus of seminar je volledig meeneemt, zonder dat je veel moeite hoeft te doen. Om dit te bereiken is een trance-toestand nodig.
Binnen NLP- en hypnoseopleidingen (en ook binnen mijn stijl van coaching) wordt bewust rekening gehouden met deze vorm van leren en beïnvloeden. Bepaalde mindsets en mentale toestanden helpen studenten of coachées om nog succesvoller te zijn. Waarom zouden we dit niet gebruiken als we weten dat het werkt?
Trance en hypnose in marketing
Elke marketeer of salesmanager wil dat een marketingcampagne effect heeft om producten of diensten te verkopen. Aangezien mensen de meeste keuzes maken op basis van hun gevoel (onderbewustzijn), is het beïnvloeden van het onderbewustzijn essentieel in marketing en sales.
Droge product presentaties met specificaties zijn verleden tijd. Tegenwoordig draait het voornamelijk om branding, filosofie, lifestyle, slogans en leuzen.
Deze hebben allemaal als doel om het onderbewustzijn te beïnvloeden en het rationele denken (kritische factor) te omzeilen.
Hypnose in business
Hypnose en trance zijn dus natuurlijke fenomenen die we dagelijks tegenkomen en die worden toegepast in media, politiek, zakenwereld, cultuur en elk ander aspect van ons leven. Omdat ze werken.
Trance is een integraal onderdeel van communicatie. Als je geen trance wilt ervaren, gooi dan je tv en mobiele telefoon weg (heb je de mensheid recentelijk gezien? Ze staren allemaal naar een scherm!). Stop ook volledig met communiceren, zelfs met jezelf.
De vraag is niet langer of hypnose en trance een plek hebben in de zakelijke wereld, omdat ze overal aanwezig zijn. De vraag is nu: wat hebben we eraan als we bewust hypnose gebruiken in een zakelijke omgeving? En zijn er ook nadelen?
Hypnose en spreekangst
Ik heb veel cliënten die worstelen met spreekangst wanneer ze voor een groep moeten spreken. NLP en hypnose zijn zeer effectieve technieken om deze angst snel te verminderen of zelfs helemaal op te lossen.
Mijn cliënten zijn intelligente mensen. Vaak hebben ze een goede opleiding genoten en/of bekleden ze leidinggevende posities. Ze weten heel goed dat er geen echte reden is om die heftige angst te voelen, maar dit betekent niet dat rationele gedachten de angst zomaar kunnen oplossen.
Hypnose en zelfvertrouwen en eigenwaarde
Veel coaching die ik doe heeft te maken met het opbouwen van zelfvertrouwen en eigenwaarde. Deze zijn essentieel voor succes.
Er is een kip-en-ei-dilemma. We hebben het gevoel van zelfvertrouwen en eigenwaarde als we succesvol zijn geworden. Tegelijkertijd moeten we al zelfvertrouwen en eigenwaarde in ons dragen om überhaupt een kans te hebben om succesvol te worden.
Iemand die niet in zichzelf gelooft of onderbewust ideeën heeft dat hij of zij een bepaald succes niet waard is, zal nooit de nodige acties ondernemen om grote doelen te bereiken en zal simpelweg daardoor niet zo succesvol kunnen worden.
Het is makkelijker en beter om eerst zelfvertrouwen en eigenwaarde in onszelf op te bouwen voordat we effectief aan de slag kunnen gaan.
NLP en hypnose zijn aangename en effectieve technieken om het onderbewustzijn zover te krijgen dat beperkende negatieve ideeën plaatsmaken voor gezond zelfvertrouwen, respect en waardering.
Hypnose, mindset en prestatie
Met NLP en hypnose communiceren we directer met het onderbewustzijn. Dit kunnen we ook inzetten voor betere prestaties. ik noem dat Mindset & Performance coaching. Motivatie, uitstelgedrag, gewoontes, productiviteit en stressmanagement worden gereguleerd door het onderbewustzijn. Als we iets willen verbeteren, moet deze verandering plaatsvinden in het onderbewustzijn.
Zijn er nadelen aan hypnose?
De nadelen die volgens sommigen aan hypnose kleven, zijn uiteindelijk gebaseerd op verkeerde ideeën over hypnose.
Sommige mensen denken bijvoorbeeld dat ze tijdens een hypnosesessie bewustzijn of controle verliezen. Dit is onzin! Je bent altijd in staat om jezelf te beschermen. Dit is een van de belangrijkste functies van je onderbewustzijn!
Ik heb een apart artikel geschreven wat dit fenomeen verklaart. Lees het hier.
Meer informatie over hypnose
Voordat mijn sessies beginnen, geef ik al mijn cliënten uitgebreide informatie over hypnose. Het is erg belangrijk dat ze weten wat hypnose en trance zijn en hoe ik deze toepas tijdens de coachingssessies.
Mensen moeten begrijpen dat hypnose niets raars is en dat ze geen bewustzijn of controle verliezen. Maar nog belangrijker is dat ze zich ervan bewust zijn dat hun betrokkenheid essentieel is. NLP & Hypnose Coaching doen we samen. Hypnose wordt niet opgedrongen, net zoals een boek je niet dwingt het te lezen.
Als coach, hypnotiseur of NLP-beoefenaar ben ik de gids die je begeleidt op een innerlijke reis die, als je hem daadwerkelijk onderneemt, leidt naar jouw doel.
Voor alle details over hypnose die ik ook aan mijn cliënten geef, klik hier.
Hypnose en business coaching
NLP & Hypnose Coaching kan geweldige resultaten opleveren en allerlei problemen oplossen die zich voordoen in een zakelijke omgeving.
Heb je hulp nodig met issues op je werk, je bedrijf, je functie of je vaardigheden, kijk hier naar de mogelijkheden voor persoonlijke coaching. Ik help je graag verder.
Tim Kutzke (spreek uit: Koetske) is NLP-coach, hypnotherapeut en de oprichter van de Hypnosewolk.
Met korte en gerichte coachingstrajecten helpt hij zijn cliënten snel angsten te elimineren en zelfverzekerder en effectiever te functioneren, op het werk en privé.
Meer informatie over persoonlijke coaching via onderstaande links:
Spreekangst overwinnen - Zelfvertrouwen voor volwassenen - Faalangst & Onzekerheid oplossen - Mindset & Performance Coaching