slaapproblemen oplossenEr zijn nogal wat mensen met slaapproblemen. Ik begon dat pas echt door te krijgen toen ik de zelfhypnose opname Snel in slaap vallen op YouTube publiceerde.

Van alle YouTube opnamen van NLP & Hypnose Coaching worden de sessies om in slaap te vallen veruit het meest beluisterd. Daarnaast ontving ik heel veel e-mails en reacties van mensen die me schreven dat hun slaap enorm was verbeterd nu ze naar deze sessies luisterden.

Je kunt dit artikel ook luisteren:

Deze positieve reacties hebben me aangezet om meer slaap hypnoses te maken. Aangezien zoveel mensen mij schreven dat ze de opnames bijna elke dag luisterden, soms maanden achtereen, leek het me een goed idee om wat afwisseling te creëren.

Ik ben erg blij dat de zelfhypnose sessies op YouTube zo veel worden beluisterd en hoop ook veel mensen te kunnen interesseren voor de Hypnosewolk Premium, waar je 30+ hypnoses en meditaties vindt die je kunt doen voordat je gaat slapen.

Bewuste slaapproblemen

Er zijn nogal wat oorzaken van slaapproblemen te benoemen. En deze zullen ook nog eens erg persoonlijk zijn. Het is dus belangrijk om voor jezelf uit te vinden wat jouw slaap persoonlijk belemmerd.

We kunnen onderscheid maken tussen bewuste en onderbewuste oorzaken. Als je in bed ligt te tobben en daardoor de slaap niet kunt vatten, ben je je doorgaans bewust van wat jou precies wakker houdt. Je weet waarover je tobt, je weet wat je dwars zit en waarom je je zorgen maakt.

Logischerwijs zal het helpen om beter te slapen als de kwestie waarover je tobt is verbeterd of opgelost. Tot die tijd helpt het om je gedachten op andere dingen te richten zodat je wat meer kunt ontspannen. De zelfhypnose sessies van NLP & Hypnose Coaching zijn daar uitermate geschikt voor.

Een enigszins stabiel leven en een omgeving waar je je enigszins gebalanceerd, op je plek en veilig voelt is een basisbehoefte van iedere mens. Als je denkt dat het op dat gebied niet helemaal goed zit, is dat het gebied wat je aandacht het meeste nodig heeft.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog de dingetjes die in het oog springen als het gaat om niet makkelijk in slaap vallen. We weten allemaal dat we moeilijker in slaap vallen op zondagavond als we zondagmiddag pas om 14:00 uur ons bed uitkwamen. En veel mensen voelen die dubbele espresso die ze om 20:00 uur hebben gedronken ook nog wel als om 23:00 uur eigenlijk het licht uit moet.

Is het onrust en zorgen wat je ervaart, dan moeten deze opgelost worden. Als het fysiek ongemak is, moet men eventueel naar een dokter of iets doen wat dit ongemak verzacht. Maar wat als het nu niet zo duidelijk is waarom je niet lekker slaapt?

 Onderbewuste slaapproblemen

Met onderbewuste slaapproblemen bedoel ik bijvoorbeeld die momenten dat je in je bed ligt, je wel moe bent, maar toch niet in slaap valt. En je weet niet direct waarom.

Dit maken we allemaal wel eens mee, maar als het regelmatig gebeurt wordt het hinderlijk. Voor deze situaties heb ik volgende suggesties:

Slaapproblemen en denken

Monitor je denken nog iets scherper, kijk in jezelf, luister naar jezelf. Is er niet toch iets waar je in je denken mee worstelt? misschien stilletjes, ergens achterin je hersenpan of helemaal onderin je gevoel weggestopt?

Misschien een subtiele anticipatie voor wat komen gaat? Of spanning op het werk of in het gezin die je al voor vanzelfsprekend bent gaan zien? Misschien probeer je iets te ontwijken?

Misschien ontdek je iets en wordt het alsnog een bewust slaapprobleem. Ook hier kan afleiding en ontspanning natuurlijk geen kwaad, dus als de zelfhypnose sessies van NLP & Hypnose Coaching je in slaap helpen vallen, gebruik ze.

Houd een slaapdagboek bij

Houd een slaapdagboek bij. Als ik mensen persoonlijk coach om beter te slapen vraag ik ze doorgaans een slaapdagboek bij te houden. Idealiter houdt je elke dag bij hoe laat je ging slapen, hoe laat je wakker werd, of je hebt doorgeslapen en geef je slaap ook een cijfer tussen 1 en 10.

Eventueel kun je nog verdere bijzonderheden noteren, zeker als je denkt dat deze van invloed waren op je slaap. Vaak is het inzichtelijk krijgen van het slaappatroon al een aangename verbetering. Soms ervaart iemand het leven alsof hij nooit goed slaapt.

Vaak komt er dan toch uit dat diegene toch 3 of 4 keer per week redelijk goed slaapt. Daardoor voelt iemand zich toch al wat minder slachtoffer van zijn functioneren en sterker om verbeteringen na te streven.

Daarnaast kan een slaapdagboek waardevolle inzichten geven in hoe men slaapt en in de “slechte” en de “goede” nachten. De volgende stap is natuurlijk het kijken naar wat eventuele verschillen zijn tussen de nachten dat je goed en minder goed slaapt

Kijk bijvoorbeeld naar je dagverloop of wat je hebt gegeten die dag of je stressniveau van de dag. Probeer te ontdekken wat er goed werkte op de goede dagen, en kijk eens of je dat resultaat kunt herhalen.

Slaapproblemen en voeding

Experimenteer eens met voeding. Eten heeft invloed op je lichaam en denken. Je kunt bepaalde voedingsstoffen tijdelijk weglaten om te kijken of dat invloed heeft op je slaappatroon. Wellicht ontdek je een eventuele schuldige.

Om een voorbeeld te noemen: Ik moet geen pudding of crème brûlée eten in de avond. Ik heb geen problemen met lactose of zo, maar er zit iets in waardoor ik niet goed in slaap val. Gek genoeg, ik heb het niet met ijs en ook niet met andere zuivel zoals kaas. Er zit iets in pudding en crème brûlée wat niet werkt voor mij. Ik doe dan geen oog dicht.

Slaapproblemen en tv

Wees voorzichtig met televisie. Televisie is er voor gemaakt om je actief te houden en heeft een behoorlijke invloed op je onderbewuste denken. En hoe afgestompt we ook denken te zijn, het onderbewustzijn zal toch een subtiel gevaar of spanning ervaren als je naar spannende of gewelddadige programma’s zit te kijken.

Wellicht is dat ook de rede waarom de zelfhypnose opnamen van NLP & Hypnose Coaching zo populair zijn. Het is ook media, maar media die je niet wakker wil houden maar juist stimuleert om tot rust te komen en in slaap te vallen.

Fysieke oorzaken van slaapproblemen

Als je denkt dat je slaapprobleem fysieke oorzaken heeft, doe je er natuurlijk goed aan om een arts te raadplegen. Ondertussen kun je altijd naar de zelfhypnose opnamen van NLP & Hypnose Coaching luisteren. Ze helpen je tot rust komen en ze zijn volledig veilig.

Daarnaast zitten de sessies bomvol positieve suggesties die inwerken op je onderbewuste denken. Daaronder natuurlijk ook veel suggesties voor een betere slaap, makkelijker in slaap vallen en vooral ook weer uitgerust en levenslustig wakker worden.

Het moge duidelijk zijn dat de sessies geen vervanging zijn voor het oplossen van praktische problemen. Gezond verstand, eventueel medische hulp inschakelen, oplettendheid en luisteren naar jezelf en je lichaam blijft in alle situaties gelden.

Ontdek de Hypnosewolk!

Hypnosewolk op elk apparaatIn de Hypnosewolk Premium vind je allerlei hypnoses en meditaties voor je persoonlijke ontwikkeling. In totaal meer dan 80 hypnoses en meditaties die allemaal gericht zijn op emotioneel, mentaal en fysiek welzijn.

Nu ook met handige app (android & Apple)

Wil je de Hypnosewolk gratis proberen? Ga dan naar de Hypnosewolk Free.

Tim KutzkeTim Kutzke (spreek uit: Koetske) is NLP & Hypnose Coach en de maker van de Hypnosewolk. Met korte en gerichte coachingstrajecten helpt hij zijn cliënten snel zelfverzekerder te functioneren en prestaties te verbeteren, op het werk en privé.

De hypnose geluidsopnamen van Tim Kutzke hebben al duizenden mensen geholpen beter te slapen, af te vallen, zelfvertrouwen op te bouwen, ontspanning te vinden, angsten te overkomen, productiever te zijn en te stoppen met roken.

De aanpak van NLP en hypnose maakt het mogelijk om in korte tijd minder last te hebben van angsten, zenuwen en spanningsklachten.

Spreekangst oplossen - Zelfvertrouwen opbouwen - Eigenwaarde opbouwen - Faalangst overwinnen - Mindset & Performance Coaching

Ja, ik wil hypnoses & meditaties luisteren in

De Hypnosewolk Free



Let op: Dit formulier werkt alleen voor nieuwe inschrijvingen. Neem contact op met support als je niet kunt inloggen via info@dehypnosewolk.nl

Schrijf me gratis in voor

Er is een e-mail naar je gestuurd waarmee je je e-mailadres moet bevestigen.

Kijk ook in je spam-map als je niet direct een e-mail hebt ontvangen!

Ja, ik wil hypnoses & meditaties luisteren in

De Hypnosewolk Free

Schrijf me gratis in voor:

Er is een e-mail naar je gestuurd waarmee je je e-mailadres moet bevestigen.

Kijk ook in je spam-map als je niet direct een e-mail hebt ontvangen!

Share This