Zelfvertrouwen vergrotenWil jij je zelfvertrouwen vergroten? Het is fijn om op anderen te kunnen vertrouwen. Het is nog fijner om jezelf te kunnen vertrouwen. In dit artikel beschrijf ik een aantal manieren om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Oefening, oefening, oefening! Als we iets nieuws gaan doen, of als we in situaties belanden die ons onbekend zijn, kunnen we wel eens onzeker worden. Dat is een goed iets. Het maakt ons extra alert en extra scherp. We weten op bewust en onderbewust niveau dat we niet uit routine kunnen handelen. Dus we moeten bewuster en actiever zijn. Oefening is natuurlijk wel het krachtigste middel om zelfvertrouwen te vergroten. Met meer oefening en ervaring komt ook het vertrouwen dat je iets kunt, dat je iets onder controle hebt en dat het goed komt. Je resultaten worden voorspelbaarder.

Je kunt dit artikel ook luisteren:

Aandacht geven aan de juiste dingen

Door stil te staan bij alle dingen die we in het verleden goed gedaan hebben, leggen we nadruk op onze sterke kanten. Door ons regelmatig bewust te zijn van onze sterke kanten, van al die dingen die we zo goed doen, bouwen we ook een desbetreffend gevoel op. Daardoor ontstaat ook meer het besef dat we dit in de toekomst ook weer kunnen.En dat is een bouwsteen van meer zelfvertrouwen.

De meest simpele manier om dat te doen is om een lijst te schrijven van alles wat je kunt verzinnen wat je goed hebt gedaan, waarvan je vindt dat je er goed in bent, wat je sterke kanten zijn en wat je leuk vindt aan jezelf. Schrijf eens 100 van die dingen op en je zult merken dat je je een stuk sterker voelt.

Meer zelfvertrouwen ankeren

Je gevoel van zelfvertrouwen is uiteindelijk afhankelijk van waaraan je denkt. Soms is het echter lastig om in onzekere momenten je gedachten zo te sturen dat ze je kracht geven. Een anker is een hulpmiddel om je toch in een toestand en gevoel van meer zelfvertrouwen te verzetten.

Een anker is een trigger om een bepaald gevoel op te wekken. Deze trigger kan in principe van alles zijn. Je kent het wel: je luistert naar een liedje waar je herinneringen aan hebt, en je krijgt meteen dat gevoel weer terug van deze herinnering. Geuren hebben ook vaak zo een uitwerking. Bepaalde geuren kunnen ons direct terugvoeren naar een vroegere tijd.

Dat liedje en die geur functioneren als een anker. En telkens als het anker wordt “afgevuurd” wordt deze emotionele toestand in je gegenereerd. Van dit mechanisme kunnen we dus gebruik maken om meer zelfvertrouwen te ankeren en op te roepen wanneer wij dat willen. Om bij jezelf een anker te zetten voor meer zelfvertrouwen doe het volgende:

  • Denk terug aan een moment dat je veel zelfvertrouwen voelde. Beleef dat moment helemaal opnieuw. Zie wat je toen zag, hoor wat je toen hoorde, voel wat je toen voelde.
  • Als je merkt dat je dat gevoel bijna tot het maximum hebt opgebouwd, plaats een anker. De meest voor de hand liggende manier is een fysiek anker. Bijvoorbeeld door je duim en wijsvinger tegen elkaar te drukken, maar het kan ook een uitspraak zijn, of een gedachte. Bijvoorbeeld: “Ik kan het!” of “Dat doen we even!” Kies woorden die jij passend vindt.
  • Herhaal dit enkele malen met verschillende herinneringen waarin je een sterk gevoel van zelfvertrouwen had. En plaats telkens hetzelfde anker. Je stapelt als het ware verschillende herinneringen op 1 anker, zodat het anker steeds sterker wordt.

Visualiserend leren

Je kunt alles oefenen door het eerst in gedachten te doen, voordat je je daadwerkelijk in een situatie begeeft. Je kunt elke beweging, elk woord, elke nuance in gedachten oefenen, voorbereiden en je eigen maken. Om dit te doen, doe het volgende:

  • Visualiseer jezelf, of iemand anders waarvan je vindt dat hij of zij op dat moment veel zelfvertrouwen heeft.
  • Bestudeer in gedachten die persoon. Merk de nuances op, de flair, de sfeer, de bewegingen, het timbre van de stem, het ritme.
  • Stel je daarna voor dat je in die persoon stapt, alsof je geest in die persoon kruipt en stel je voor hoe dat is, merk de gevoelens op, probeer een “feel” te krijgen om zo te zijn.
  • Doe dat net zo lang totdat je het gevoel hebt dat je je meer zelfvertrouwen eigen gemaakt hebt.

Luister naar de geleide visualisatie van deze techniek (vanaf 1:30)

Doe daadwerkelijk wat je je voorneemt

Een gedeelte van ons zelfvertrouwen is terug te voeren naar hoe consequent en betrouwbaar we zijn tegenover onszelf en in hoeverre we daadwerkelijk doen wat we ons voornemen. Is dit niet het geval, dan weet je diep van binnen dat je jezelf eigenlijk niet kunt vertrouwen. Het is dus waardevol om jezelf aan te leren dat dat wat je je voorneemt, ook daadwerkelijk uitvoert en dat je de beloftes die je tegenover jezelf maakt nakomt.

Maak dus ook geen beloftes waaraan je twijfelt of je deze kunt nakomen. Leg de lat liever wat lager en experimenteer met kleinere stappen, om zeker te zijn dat je in staat bent om door te zetten. Je leert je onderbewustzijn dat als jij je iets voorneemt, dan gebeurt het daadwerkelijk ook. Weten dat iets zeker gebeurt als je je iets voorneemt is een enorme persoonlijke kracht en geeft je veel meer zelfvertrouwen.

Wil je verder werken aan je zelfvertrouwen? Meer informatie over zelfvertrouwen opbouwen vind je hier.

De Coach Tim KoetskeTim Kutzke (spreek uit: Koetske) is hypnotiseur, NLP master practitioner en mindset & performance coach. Met korte en gerichte coachingstrajecten helpt hij zijn cliënten snel zelfverzekerder te functioneren en prestaties te verbeteren, op het werk en privé.

De aanpak van NLP en hypnose maakt het mogelijk om in korte tijd minder last te hebben van angsten, zenuwen en spanningsklachten.

Spreekangst oplossen - Zelfvertrouwen opbouwen - Eigenwaarde opbouwen - Faalangst overwinnen - Mindset & Performance Coaching

Alle info overzichtelijk in je e-mail:

Hieronder aanvinken: Wat mag ik je sturen?

Er is een e-mail naar je gestuurd waarmee je je e-mailadres moet bevestigen. Kijk ook in je spam-map als je niet direct een e-mail hebt ontvangen!

Share This

Delen mag!

Vind je dit artikel waardevol? Delen wordt gewaardeerd!