6 tips stoppen met rokenJe hebt besloten dat het tijd is om te stoppen met roken. Een goede keuze! Nu is het slechts een kwestie van doen. Althans, niet-roken is voornamelijk een kwestie van “niet doen”. Je gaat tenslotte iets laten, toch?

Toch zijn er een aantal dingen die je gaan helpen om de overgang te maken van waar je nu bent naar het leven van een niet-roker. Want als je daar bent aangekomen, dan vraag je je af waarom je al die jaren hebt gerookt.

Stoppen met roken hypnose Download

Wil je meteen aan de slag met de stoppen met roken hypnose download, klik dan hier.

Je kunt dit artikel ook luisteren:

Ik heb ook gerookt en voordat ik de sigaret definitief vaarwel heb gezegd ben ik meerdere malen gestopt. Ik weet dus precies hoe je je voelt!

Wat volgt zijn een aantal waardevolle tips en technieken die je enorm gaan helpen bij het stoppen met roken. Je kunt ze gebruiken bij alle methoden van stoppen. Ze zijn voornamelijk gericht op het stoppen zonder hulpmiddelen, dus als je uit eigen kracht wilt stoppen.

Stoppen met roken… makkelijk of moeilijk?

Je kunt een rookverslaving op twee manieren bekijken. In sommige opzichten is het niet zo moeilijk om te stoppen met roken. De nicotineverslaving stelt uiteindelijk niet zoveel voor en mentaal kun je in principe heel snel omschakelen. Zeker als je daar hypnose en hypnotherapie bij gebruikt.

Een rookverslaving is wel heel erg schadelijk en soms verdraaid hardnekkig zodat je ook een beetje op oorlogspad moet om die verslaving te overwinnen. Er wordt wel eens beweerd dat mensen drugs misbruiken. Het zou misschien exacter zijn als we zouden zeggen dat mensen worden misbruikt door een drug. Wie is de baas als jij weer eens buiten in de kou staat voor een nicotineshot?

Aan de ene kant is het mogelijk om die knop in één keer om te zetten. Aan de andere kant moet je ook bereid zijn om te vechten voor je leven. Zeker als je uit eigen kracht wilt stoppen, zonder hulp. Dat klinkt misschien een beetje dramatisch, maar als je je uiteindelijk voorstelt dat je nog 10, 20 of 30 jaar doorrookt, dan komt het daar wel op neer.

Maar je moet ook slim zijn. Want grof geweld (lees: botte wilskracht) gaat je niet veel opleveren. (daarover later meer) Dus of ik je persoonlijk mag helpen met het stoppen met roken of niet, lees deze deze zes tips goed door en gebruik ze. Ze gaan je slagingskans verhogen!

1. Oefen niet-rookmomenten

Het stoppen met roken kan voor velen best een angstaanjagende gedachte zijn. Waarom zou je jezelf van de een op de andere dag in het diepe gooien? Geef jezelf de mogelijkheid om te experimenteren met niet-rookmomenten.

Je kunt bijvoorbeeld niet roken tot 10 of 12 uur ‘s ochtends. Of je slaat het roken ‘s middags over. Stel de sigaret na het eten eens twee uur uit. Idealiter doe je dat enkele dagen achter elkaar op dezelfde tijdstippen. Begin niet meteen met de meest lastige momenten, maar verken dit stapsgewijs.

Er zijn een aantal lessen en ervaringen die je kunt opdoen op deze manier die je enorm gaan helpen op de dag dat je helemaal stopt:

Merk op dat het helemaal niet zo vreselijk is om niet te roken. Het voelt misschien wat onwennig. De gedachte dat je wilt roken zal een aantal malen door je heen schieten. Maar deze gedachte verdwijnt binnen luttele seconden weer. (Daaraan zie je dus dat er niet echt sprake van een fysieke verslaving is. Als je echt wat zou missen, zouden de afkickverschijnselen alleen maar erger worden. Maar in de praktijk komen ze en gaan ze en als je lekker bezig bent denk je er niet eens aan. Je lichaam mist helemaal niets. Het zit voornamelijk in je gedachten en emoties.)

Sigaretten roken haalt je energiepeil omlaag. Je knelt je bloeddoorstroming af en je pompt koolmonoxide in je bloed. Daar ga je niet fitter van worden. Maar daar ben je ondertussen wel aan gewend geraakt. Als je dus even niet rookt, voel je meer je eigen lichaams- en levensenergie. Voor sommige rokers is dat even wennen. Misschien voelt het wat onbehaaglijk en weet je niet zo goed wat je met jezelf aan moet. Ik nodig je uit om eens te onderzoeken wat er positief aan dit gevoel is. Je hebt misschien veel energie. Misschien voel je jezelf een beetje hyper. Daar kun je leuke dingen mee doen! Geniet ervan. Of hang je liever uitgeblust op de bank, zoals zoveel andere mensen zich voelen? (Als je definitief stopt zul je weer heel snel wennen aan die energie. De eerste dagen kun je deze energie ook slim en efficiënt inzetten. Geef je huis een grote schoonmaak, ga sporten, ga wandelen.

Door op de dagen voordat je definitief stopt van te voren geplande periodes niet te roken, leer je deze momenten al kennen. Als je definitief stopt, zijn de eerste uren je dus bekend en weet je wat er gaat komen. Je weet dat je er positief mee om kunt gaan, dus er is geen probleem.

2. Oefen jezelf in acceptatie

Acceptatie is een mooi iets. Het geeft je toestemming om dingen zo te laten als ze zijn. Je hoeft dan even niets te doen. Je accepteert voortdurend. Zelfs het niet kunnen roken zal je nu al regelmatig accepteren.

Of ga je altijd piepen en mokken als je geen sigaretje mag roken in het vliegtuig, of in de trein of bus? Nee toch zeker?! Je weet dat je daar niet mag roken en je accepteert het. Misschien komt de gedachte aan een sigaret wel langs, maar het is geen probleem, want je hebt op dat moment geaccepteerd dat je niet kan roken. En hoeveel je ook gaat zeuren, hoeveel je ook met dat kleine innerlijke stemmetje dat je smeekt een sigaretje op te steken in discussie of in onderhandeling gaat, er zal niet gerookt worden.

Gek genoeg leggen de meeste rokers zich er in zo’n situatie bij neer en gaan dan inderdaad niet onderhandelen met dat kleine stemmetje. Er valt niets te onderhandelen want je gaat geen sigaret opsteken in een vliegtuig. (Althans, de meeste mensen met enig fatsoen doen dat niet.)

Ook hier zie je weer hoe rekbaar de verslaving is. Als je niet accepteert dat er niet gerookt wordt, kan het lastig zijn. Zodra je dat accepteert, is het hoogstens wat onbekend en een beetje oncomfortabel maar blijft het daarbij.

Wat je dus wilt is accepteren dat je niet rookt. Als je dat niet op een diep niveau accepteert en je gaat jezelf met grof geweld (lees: wilskracht) onder druk zetten, dan ga je een frontale oorlog aan met je onderbewustzijn. Oh, en spoiler alert: je wilskracht zal altijd verliezen van je onderbewustzijn. Waarom? Omdat je wilskracht maar een fractie van je persoonlijkheid is.

Ik ga je vertellen hoe je snel en makkelijk in een accepterende toestand komt. Als je wilskracht wilt inzetten, gebruik deze dan om de volgende oefening te doen, zo vaak mogelijk.

Ontspannings- & acceptatietechniek:

  • Sluit je ogen en haal eens diep adem
  • Ga met je aandacht even naar alle delen van je lijf. Ontspan die delen zoveel als je kunt. Stel je maar voor dat ze heel zwaar worden, stel je maar voor dat alle delen van je lichaam zwaar en slap worden.
  • Merk op hoe makkelijk je kunt ontspannen door je aandacht op die manier te gebruiken.
  • Ga, zodra je een beetje contact hebt gemaakt met je lichaam, eens na hoe je je voelt. Ga eens na wat er zich in je lijf afspeelt. Voel je energie, spanning, onrust? Ga eens na wat er gevoelsmatig speelt.
  • Sta jezelf toe om het zo te laten. Sta het jezelf toe om mens te zijn en je simpelweg zo te voelen zoals je je voelt, zonder oordeel. Weet dat alles over gaat. Ben je onrustig, sta jezelf dan toe om je onrustig te voelen. Ben je gefrustreerd, sta jezelf dan toe om dat te voelen. Voel je je OK? Sta jezelf dan toe om je OK te voelen.
  • Merk op dat als je niet in gevecht gaat met dat wat is, het lang niet zo onaangenaam voelt. Je zult in de meeste gevallen merken dat er helemaal niets aan de hand is en dat je je nergens zorgen om hoeft te maken. En weg is de craving…

3. Beleef jezelf als niet-roker

Niet alleen je bewuste denken maar vooral je onderbewustzijn moet stoppen met roken. Je moet je onderbewustzijn er dus van overtuigen dat niet-roken een heel erg goed idee is. Als het dat idee aanneemt, ben je in één keer vrij!

Hoe doe je dat? Er zijn heel veel manieren voor. In een hypnosesessie gebruik ik uiteenlopende technieken en word je onderbewustzijn op allerlei mogelijke manieren beïnvloed, geïmpregneerd en voorbereid om die omschakeling te maken. Ga je zelfstandig stoppen, dan zal je dat dus zelf moeten doen. Of in ieder geval iets wat in de buurt komt.

Je onderbewustzijn is niet logisch. En als je het wilt vertellen wat je wilt, zodat het dat voor je gaat doen, zal je een andere taal moeten spreken. Dit is de taal van de verbeelding. Wil je dus je onderbewustzijn precies laten weten waar jij naartoe wilt, en wat jij wilt bereiken, doe het volgende:

  • Sluit je ogen en ontspan. (doe bijvoorbeeld de acceptatietechniek)
  • Projecteer jezelf in gedachten naar de toekomst. Stel je voor dat er een maand voorbij is en je al een maand gestopt bent met roken. Stel je eens levendig voor hoe je je dan gaat voelen. Stel je levendig voor hoe je de dingen die je zo graag wilt bereiken hebt gerealiseerd door te stoppen met roken. Voel bijvoorbeeld hoe je conditie verbeterd is en hoe je vrijer kunt ademen. Stel je voor hoe andere mensen reageren op het feit dat je je van die verslaving hebt bevrijd. Tel het geld wat je al hebt bespaard. Focus op de dingen die voor jou belangrijk zijn.
  • Projecteer jezelf in gedachten drie maanden in de toekomst. Stel je voor dat er drie maanden voorbij zijn en je al drie maanden bent gestopt met roken. Ervaar zo levendig mogelijk de positieve kanten van deze ontwikkeling. Natuurlijk weer de zaken die voor jou persoonlijk belangrijk zijn.
  • Projecteer jezelf in gedachten een jaar in de toekomst. Stel je voor dat er een jaar voorbij is en je al een jaar bent gestopt met roken. Ervaar zo levendig mogelijk de positieve kanten van deze ontwikkeling. Merk op hoe gewoon en makkelijk het is. Beleef in gedachten een dag als niet-roker.
  • Een jaar in de toekomst, kijk eens terug in de tijd en ga eens na wat je zo succesvol hebt gedaan om te komen waar je nu bent (in gedachten een jaar in de toekomst).
  • Voel de sensaties en het gevoel van al een jaar lang niet-roker zijn. Besluit om je nu al zo te voelen. Waarom zou je een jaar wachten terwijl je het nu al kunt?

Hoe vaker je dit doet, des te beter ga je je voelen en des te aantrekkelijker gaat je onderbewustzijn dit vinden. En als het onderbewustzijn eenmaal denkt dat dit beter is dan roken, dan gaat het dat doen. Het bewuste denken snapt er niets van en vraagt zich af waarom het geen behoefte heeft aan een sigaret! Zo gaat dat wel vaker bij mijn cliënten 🙂

4. Begrijp wat nicotine doet

ROKEN VEROORZAAKT ONTWENNINGSVERSCHIJNSELEN!!!!!

Roken is dus geen middel om je van ontwenningsverschijnselen te bevrijden!!!! Neen, roken zorgt juist voor MÉÉR ontwenningsverschijnselen! Anders zou je een sigaret kunnen roken en daarna niet meer hoeven te roken.

Maar neen, de meeste mensen moeten dan na die eerste sigaret een tweede roken en een derde. Ofwel: “Één sigaret bestaat niet!” Waarom is dat zo? Omdat het roken zelf voor ontwenningsverschijnselen zorgt!

DAT IS HET ENIGE WAT HET DOET!!!!!!!

Stel je voor dat je pijn in je duim hebt omdat je er met een hamer per ongeluk op hebt geslagen. Om van die pijn af te komen pak je een hamer en sla je nog eens op je duim!!!! Hoe snel denk je van je pijn af te zijn? Dit is dus wat je doet als roker. Maak die fout dus niet om verlichting te zoeken in een sigaret want het zorgt er alleen maar voor dat het erger wordt. De snelste manier is om te accepteren hoe je voelt en het onbehagen zal binnen enkele momenten weer weg zijn. (Doe dus de ontspannings- & acceptatietechniek)

5. Kies je omgeving wijs

De eerste tien dagen van het stoppen (althans, als je zelfstandig “cold-turkey” stopt) vergen de meeste gewenning. Als je die periode voorbij bent zul je merken hoe het hele rookverhaal, de rookbehoefte en de gedachten eraan minder worden. Je energie heeft zich meestal al gestabiliseerd en je begint al een beetje te wennen aan het nieuwe verloop van een dag.

Toch raad ik mensen aan om de eerste tijd de goede situaties te kiezen. Het is misschien niet zo handig om na twee dagen niet roken met je rokende maten de kroeg in te gaan. Gun jezelf de tijd om los te komen. Doe dergelijke dingen als je je wat stabieler voelt, als je meer van je persoonlijke energie hebt teruggewonnen, als je zelfvertrouwen is gegroeid, als je een gevoel van bevrijding begint te ontwikkelen.

Stoppen met roken kan heel simpel zijn, maar zoals al eerder geschreven kunnen de negatieve gevolgen van langdurig roken ernstig zijn. Geef jezelf dus wat tijd. Accepteer en maak het jezelf naar de zin. Vertroetel jezelf een beetje. Zie het als twee weekjes griep hebben. Ook dan mis je een borrel en een feestje. Je zal het overleven. De prijs die je te wachten staat is het zeker waard!

6. Drink veel water

Als je stopt met roken zullen ook je speekselklieren in je mond zich moeten omstellen. Je was gewend om regelmatig iets in je mond te stoppen. Zorg er daarom voor dat je altijd lekker fris water bij je hebt. Verwen jezelf een beetje. Zorg ervoor dat je bronwater vindt wat je lekker vindt en wat het de juiste temperatuur heeft. Doe wat je het prettigst vindt. Je kunt natuurlijk ook wat anders drinken maar kijk uit met calorieën en vooral met suiker. Ineens veel meer frisdrank (lees: suikerwater) drinken heeft wellicht ongewenste gevolgen.

Het verschil tussen zelfstandig stoppen en met  hypnose?

Ik weet zeker dat bovenstaande tips je enorm gaan helpen als je bereid bent om ze structureel toe te passen. Echter, veel mensen kunnen daar hulp bij gebruiken. Wil je je slagingskans enorm vergroten bij het stoppen met roken en wil je die innerlijke omslag in je onderbewustzijn veel sneller en gemakkelijker bereiken, dan kan ik je daar heel goed bij helpen met hypnose.

Hoe een rookverslaving in grote lijnen in elkaar zit

Je gedrag komt voort uit je onderbewustzijn. Je kiest tenslotte niet bewust om meerdere malen per dag een gevoel van nicotinebehoefte in jezelf te genereren, toch? Het gevoel komt automatisch op (vanuit je onderbewustzijn) en je reageert erop door te roken.

Die rookbehoefte is verbonden met allerlei gewoontes, gedachten, overtuigingen en emoties. Al deze ideeën moeten uiteindelijk allemaal veranderen als je een tevreden niet-roker wilt worden.

Als ik je begeleid in het stoppen met roken maken we gebruik van hypnose. Hypnose is een zeer ontspannen en natuurlijke geestelijke toestand waarin je meer direct toegang krijgt tot je onderbewustzijn. Daardoor ben je in staat om een verslaving in de kern op te lossen en je snel nieuwe denk- en gevoelspatronen eigen te maken.

Tegengesteld tot wat soms wordt gezegd is hypnose geen toestand waarin je bewusteloos en machteloos bent. Je kunt hypnose eerder zien als een verhoogd bewustzijn van je innerlijke wereld. Dit verhoogde bewustzijn geeft je juist de controle terug. Het geeft je de mogelijkheid om de veranderingen die je graag wilt maken snel te implementeren en te integreren.

Als je ondersteuning wilt bij het stoppen met roken kan ik je helpen met de Stoppen met roken Coaching als Download.

Coaching als Download Stoppen met Roken

Wil je meteen aan de slag? In je eigen tijd en op je eigen tempo? Maak dan gebruik van de Stoppen met Roken Coaching als Download, bestaande uit een e-book en hypnose-geluidsopnamen. Het e-book legt je precies uit wat je moet weten. De geluidsopnamen begeleiden je stap voor stap door de veranderprocessen. Lees hier alles over de Coaching als Download voor het stoppen met roken:

Coaching als Download – Stoppen met Roken

Alle info overzichtelijk in je e-mail:

Hieronder aanvinken: Wat mag ik je sturen?

Er is een e-mail naar je gestuurd waarmee je je e-mailadres moet bevestigen. Kijk ook in je spam-map als je niet direct een e-mail hebt ontvangen!

Share This

Delen mag!

Vind je dit artikel waardevol? Delen wordt gewaardeerd!